بازاریابی محتوایی

راهکارهای افزایش زمان حضور کاربران یک وب سایت (بخش ۳)

همانطور که در بخش‌های اول و دوم این مقاله اشاره کردم، نباید از یاد ببریم که از زاویه دید کاربر باید به سایت نگاه کنیم و نه آنگونه که برای خودمان اولویت و اهمیت دارد پس باید از تعریف بیش از حد مزایای محصول بپرهیزیم. لذا باید همواره این نکته را مد نظر قرار داد که کاربر چه می خواهد و به دنبال چه چیزی به سایت ما مراجعه کرده است و با این دید گام های بعدی را پیش روی او قرار دهیم و قبل از اینکه بلافاصله در بدو ورود از او بخواهیم، درخواست ثبت نام یا خرید ما را کلیک کند باید مطمئن شویم اطلاعات کافی در اختیار او قرار داده ایم.

عجله در قراردادن کلید خرید یا ثبت نام  پیش چشم کاربر نه تنها موجب افزایش فروش نمی شود بلکه در بیشتر موارد عامل بازدارنده نیز به حساب می آید. پیش از آنکه کلید ثبت نام یا خرید را قرار دهیم بهترین کار قرار دادن کلید بیشتر بخوانید است تا کاربر درصورت تمایل و بعد از مطالعه توضیحات بیشتر به ثبت نام یا خرید اقدام کند.و البته نباید از یاد برد که هرچه قیمت کالا یا سرویسی بیشتر باشد توضیحات متناسب با آن هم باید دقیق تر و با جزییات بیشتری ارائه شود.

در یک نظر سنجی مشخص شد وقتی دکمه ثبت نام یا خرید را از بالای صفحه اصلی سایت حذف کردند و به نحوی که گفته شد در گام های بعدی آن را اعمال کردند،  تا حدود ۳۵۰% میزان ثبت نام افراد افزایش پیدا کرد.

نکته دیگری که نباید از یاد ببریم این است که اطلاعات مجانی برای کاربران برخلاف آنچه ما تصور می کنیم جذابیت چندانی ندارد بلکه آنها به دنبال اطلاعات باارزش و کاربردی هستند. یکی از بدترین کارهایی که می تواند در طراحی سایت اعمال شود وجود کلیدی به نام عضویت رایگان یا ثبت نام رایگان است. بهترین کار برای قرار دادن یک امکان ثبت نامی، بررسی سلیقه و طیف مخاطبین سایت است و این کار میسر نمی شود مگر با چند بار تغییر ظاهر بخش های  مربوط به ثبت نام و بررسی رفتار کاربران به این منظور که مشخص شود کاربران نسبت به کدام مورد توجه بیشتری نشان می دهند و کدام حالت با سلیقه آنها سازگارتر است.

راه کار های افزایش دفعات بازدید از یک سایت

در سه مطلب قبلی به موضوع بازدید کاربران یک وب سایت پرداختیم و راهکارهایی را مطرح کردیم که موجب افزایش زمان حضور یک کاربر در سایت می شوند. در مطلب پیش رو قصد داریم راهکارهایی برای بالابردن نرخ بازدید کاربران را مطرح کنیم. نکته حایز اهمیت در این زمینه این است که افزایش زمان حضور یک کاربر در یک سایت و افزایش دفعات بازدید از سایت در واقع مکمل هم هستند و نباید به عنوان دو مقوله جدا از هم به آنها نگاه کرد.

در زمینه افزایش تعداد دفعات بازدید از یک سایت باید بیشتر به راهکارهایی توجه کرد که کاربر را برای بازدید مجدد ترغیب کند که هر مورد با توجه به نوع کاربری سایت و سرویس یا کالای عرضه شده در سایت قابل تغییر است. به طور کلی برای افزایش دفعات بازدید توسط یک کاربر خاص باید از روش هایی استفاده کرد که به کاربر امتیاز یا ارزشی خاص ارائه کند، به این معنا که با رویکردی انگیزشی فرد برای مراجعه مجدد به سایت ترغیب شود.

در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد امکان عضویت در سایت و تعریف مزایایی برای اعضا
  • افزایش مشارکت در شبکه های اجتماعی
  • همکاری با سایت های نمایش فیلم یا عکس و انجام فعالیت هایی نظیر ارسال فیلم (بخشی از یک فیلم)یا عکس و درج آدرس سایت مورد نظر زیر لینک ارائه شده
  • ایجاد فروم هایی جهت پرسش و پاسخ و پاسخگویی به پیشنهاد راهکارهای مفید به کاربران
  • ایجاد نظرسنجی و رای گیری های موضوعی متناسب با کاربرد سایت یا سلیقه و نیاز مخاطبین
  • فراهم کردن امکان استفاده از یک سرویس رایگان (مثل یک نرم افزار خاص- کتابخانه مجازی و … )
  • ایجاد صفحه ای جهت مطالعه بخش هایی از یک کتاب خاص یا اخبار و گزارش ها (متناسب با کاربرد سایت یا سلیقه و نیاز مخاطبین)
  • لینک از/به سایت های مشتریان
  • برگزاری مسابقه یا قرعه کشی

مواردی که مطرح شد گزیده ای از روش هایی است که می تواند برای افزایش دفعات بازدید به یک سایت مفید باشند و البته نباید فراموش کرد که هر کدام از این گزینه ها را باید متناسب با زمینه کاری خود در سایت مان قرار دهیم و چه بسا در بسیاری موارد بیشتر از یک یا دو مورد را نتوانیم استفاده کنیم.

پ ن: این مطلب اردیبهشت ۱۳۹۴ در سایت کافه بازاریابی منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن